Podczas lata natrafiłem na bardzo ciekawe rozwiązanie techniczne dla tramwajówktórym postanowiłem się podzielić. Była to nietypowa, tymczasowa zwrotnica, która umożliwia przejazd tramwaju między szynami prowadzącymi w przeciwnych kierunkach. Tramwaj zmienia tor jazdy i po może pojechać w kierunku z którego przybył.

W 2015 roku w Łodzi było wiele remontów. Wspominaną zwrotnicę widziałem tuż przed remontowaną ulicą, dzięki niej tramwaj mógł przejechać na drugą stronę zamiast utknąć w miejscu gdzie kończą się tory a zaczyna remont.

Przy okazji mała ciekawostka, nasze rodzime tramwaje z 2 wagonami miały drzwi po różnych stronach. Mimo 2 wagonów tylko 1-nym można było podróżować, bo ten drugi miał drzwi wejściowe po 2 stronie. Gdy tramwaj dojechał do “zwrotnicy” (ślepej uliczki) i zmieniał tor jazdy, motorniczy przesiadał się miedzy wagonami, zamykając na stałe jeden z wagonów.
Za to używane tramwaje importowane z Niemiec miały uniwersalne wagony z wejściami po obu stronach. Można w nich było po zmianie kierunku schować schodki po jednej i opuścić po drugiej. Dodatkowo motorniczy nie musiał wysiadać na zewnątrz bo były to tramwaje przegubowe. Od razu widać było że niemiecki tabor jest lepiej zaprojektowany.